Telèfon
+376 803 344
Horari
De dl a dv de 9:00 a 13:00 h i de 15:00 a 18:00 h
Segueix-nos!
Contacta'ns

Entrevistem a Susana Arias, Compliance Officer

Per celebrar l’efemèride del Dia de la Dona entrevistem a Susana Arias, jurista a Silvestre Advocats, que recentment ha obtingut la certificació CESCOM que l’acredita com a Compliance Officer.


Susana Arias jurista i certificada en Compliance a Silvestre Advocats, advocats Andorra

Susana Arias és llicenciada en Dret per la Universitat de Barcelona.  Arriba a Silvestre Advocats l’any 2020 amb una dilatada experiència en assessorament jurídic en els àmbits civil, fiscal i mercantil.

Susana és certificada per l’ACAMS, aportant a la firma els coneixements per la prevenció contra el blanqueig de diners  o valors i la lluita contra el finançament del terrorisme (PBCFT).

Recentment ha obtingut la Certificació de Compliance CESCOM®, homologada per la International Federation of Compliance Associations (IFCA), disposant d’aquesta manera de l’acreditació Internationally Certified Compliance Professional (ICCP).


Avui parlem amb la Susana perquè ens expliqui la importància que té el Compliance i la figura del Compliance Officer.

Ens pots explicar què és un Compliance Officer (Oficial de Compliance – CO)?

És aquella persona o òrgan responsable de la funció de Compliance, que fa que es doni compliment no només a les obligacions legals i reguladores que tenen les organitzacions, sinó que també fa que aquestes compleixin amb els compromisos adoptats voluntàriament, en tant que principis, valors i normes de conducta que la identifiquen.

Fa pocs dies aconseguies la certificació CESCOM. Quin valor aporta?

Aquesta certificació acredita internacionalment que qui l’obtingui compta amb els suficients coneixements professionals en l’àmbit del Compliance.

CESCOM està promoguda per ASCOM, una associació professional sense ànim de lucre que sorgeix de la iniciativa d’un grup de persones amb àmplia experiència en l’exercici de Compliance a Espanya, i que té per a objectiu professionalitzar la funció del Compliance.

Quines responsabilitats es deriven pel Compliance Officer?

El Compliance Officer responsabilitats amb un enfocament de la prevenció i la detecció d’incidències que puguin derivar en incompliments, inclosos el suport al màxim òrgan de govern d’una organització, l’assessorament intern en aquests assumptes, la supervisió de l’eficiència i eficàcia del sistema de gestió de riscos implementat i la formació del personal.

Com s’afronta la implementació d’un Sistema de gestió de Compliance (CMS)?

Un CMS eficaç s’afronta des del lideratge de l’òrgan de govern i del CO. Disposar d’una cultura corporativa ètica permet a l’organització integrar en el seu dia a dia els valors i conductes que conformen l’estratègia empresarial i que defineixen la seva personalitat i compromís amb els seus grups d’interès (clients, proveïdors, accionistes, administradors, socis de negoci, etc.), però també permet difondre aquesta cultura entre el seu personal en l’exercici de les seves tasques dins l’organització, garantint l’alineament de tots els membres que la integren amb els objectius perseguits.

Què aporta a una organització tenir un CMS?

Avui en dia, comptar amb un Sistema de gestió de riscos adequat ja no és únicament una opció de responsabilitat social corporativa -en tant que actor social- sinó que és una manera d’assegurar-se el compliment normatiu i organitzacional. A causa de nombrosos escàndols empresarials, ja des dels anys setanta del segle passat, els governs i els reguladors dels països han anat fixant cada vegada més normes amb la finalitat d’assegurar un major compliment i estandarditzar la conducta de les organitzacions, arribant a imposar-los mesures coercitives, com multes i sancions o modificant -com en el cas espanyol- la figura de la responsabilitat penal de les persones jurídiques.

Quins reptes té el  Compliance Officer a Andorra?

Més enllà de sectors regulats -com el financer o el farmacèutic- per les crisis econòmiques més recents i la pressió de governs i dels diferents grups d’interès, estem observant que les organitzacions dels països del nostre entorn comencen a imposar a les empreses andorranes, amb qui mantenen una relació de negoci, el compliment de determinades clàusules contractuals vinculades a observar la realització de determinats compromisos socials i de sostenibilitat empresarial, com per exemple, fer-los adoptar els 10 principis del Pacte Mundial de les NU (UN Global Compact) o els Principis de Bon Govern Corporatiu de l’OCDE.

Per tant, els incompliments d’aquestes normes que passen a ser vinculants quan s’integren en el contracte obligarà a tots els agents andorrans (empreses, administració de justícia, assessors…) a conèixer i implementar una nova cultura empresarial al país.